Nå den moderna B2B-köparen

Varför ni ska jobba med Social Selling 2018

Social Selling är ett hett koncept som rent konkret medför att prospekts influeras tidigt via digitalt relationsbyggande. Det är enkelt och effektivt och det är dags att du som säljare anpassar dig till den moderna B2B-köparen.

Kunskap - ha koll på dina köpare

Social Selling berikar varje säljare med ofantliga möjligheter. Innan det första mötet med din prospekt har du stenkoll på några avgörande saker: vem du ska träffa, vad den gör och hur bolaget verkar. Det tillkommer tack vare en ökad kännedom genom LinkedIn. För det är där din förståelse växer när du ser vad dina prospekts kommenterar, gillar och delar. Med det sagt blir planeringen och utförandet en slipad process.

Uppfattningen av hela bolaget blir även ett strå vassare. En research av dess funktioner leder genast till en kraftfull handlingsplan. Du blir inte bara väl förberedd utan får genast en övergripande förståelse och kan komma med rätt frågeställningar face to face.

En säljares kunskap om kunden smittar av sig ett tryggt förtroende. Då den moderna köparen är framåtsträvande och aktiv så förväntas du som säljare att vara ännu mer aktiv. Din approach blir ljuset i tunneln och resultatet blir ett enkelt val för kunden. Och du får tillbaka en nöjd köpare med tillit som är lika med en långvarig relation.      

Keep your friends close but your prospects closer.

 

Du kommer tidigt in i säljprocessen

Dagens B2B-kunder sållar relevanta alternativ för att pricka in den pålitliga dealen. Och det finns alltid andra val. För att skapa en träffsäker förutsättning för dig som säljare gäller det att bevaka beslutsfattarna. Med andra ord måste du tidigt komma in i matchen och äga. För den säljare eller det bolag som visar värde först är 50% mer troliga att vinna hela affären.

Det är enkelt. Fråga dig själv vem du själv skulle välja: den som tidigt tar plats med ett anbud utformat efter situation och behov, eller den som kommer med ett korrekt förslag som dock känns opersonligt. Den som visar ett engagemang gentemot köparen skapar bättre förutsättningar för en framgångsrik försäljningsstrategi. Det handlar om att tillvarata möjligheterna. Och med nya metoder via Social Selling redovisas större vinster än vad det gör för icke-sociala säljare. Försäljningsledarna borde ta värdefulla lärdomar från den traditionella kalla säljstrategin till de heta digitala metoderna för en resultatrik konvertering.

Att implementera den digitala försäljningen för ditt företag borde vara nästa steg, om ni inte redan gjort det. LinkedIn är lika med en högre tillväxt, bättre konvertering samt uppnådd tilldelning. Den moderna köpcykeln är betydligt mer komplex idag med fler valmöjligheter. Möt dina kunder där de är, från första början.

 

Mötesbokning – kunna prata och kommunicera via LinkedIn

LinkedIn fungerar som världens största nätverksträff. Och är tveklöst den bästa. Vi blir modigare och tänker utanför ramarna. Plötsligt är det mer än okej att gå fram och prata med vem som helst. När en Connection Request skickas märks den på 3 unika sätt: som en notis på telefonen, i ett e-mail och självfallet inne på LinkedIn. Jämför det med ett kallt telefonsamtal eller ett traditionellt e-mail. Vilket tror du vinner?

På LinkedIn står du ut mer och det märker dina prospekts. Vanligen får en VD uppskattningsvis 50 mail i veckan, medan en handfull via InMail. Där blir även egenintresset för recipienten märkbar. För visst känns det mer modernt att chatta än att maila i 2018. Fokus ligger på affärsnätverkande och det är medvetenheten som river murarna för att börja kommunicera, på riktigt. Och en egen vilja att svara på det första meddelandet är bara början på en framgångsrik relation.  

Nyttja kraften av LinkedIn för en ny effektiv prospektering. Hetsa dem inte utan formge er strategi utifrån beteendeförändringarna och dra nytta av de digitala verktygen.

Lär känna din kund och få fler möten

Om du verkligen vill öka dina möjligheter för att boka in fler relevanta möten så ta dig tid att förstå dina kunder. Gör det till en vana att visa intresse för dem och glöm inte att ha roligt på vägen.

Konsten att lyckas med dina säljsamtal

De mest framgångsrika säljarna vet att goda säljresultat inte uppstår av en slump, tvärtom är de resultatet av genomtänkta säljstrategier där kundupplevelsen ligger i fokus.
Visa fler